fredag 15 juni 2012

Jordgubbstårta

Som barn har jag alltid önskat mig jordgubbstårta till min födelsedag, men jag fyller ju år i december och under min uppväxt fanns det absolut inga färska jordgubbar att köpa då! Så nu har jag förverkligat min egen drömtårta till min dotters födelsedag, hon kommer förmodligen aldrig önska sig en jordgubbstårta till sin födelsedag.

Jag ville ha en hög tårta och spenderade en dag inne i Göteborg för att hitta rätt storlek på bakform. På Åhlens hittade jag en ställbar form som såg perfekt ut. Helt suverän var den inte visade det sig då det läckte en hel del smet men jag fick ju ihop till en tårta i alla fall, även om det tog två satser och tårtan till slut var riktigt hög. Receptet på tårtbotten kom i stort från Leilas "A piece of Cake";
  • 3 ägg
  • 2 1/2 dl strösocker
  • 1/2 tsk vaniljpulver
  • 50 g smör
  • 1 dl mjölk
  • 3 1/2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • Smör och ströbröd till formen
Sätt ugnen på 175 grader, smörj och bröa en springform eller en ställbar tårtring. Vispa sedan ägg, socker och vaniljpulver vitt och pösigt. Smält smöret och blanda ihop med mjölken och rör ihop med äggsmeten.Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ned i smeten. Häll ned i formen och grädda i mitten av ugnen 25 - 30 minuter, kakan är klar när stickan kommer ut ren. Låt den sedan svalna.

Fyllningar

Lemon curd;
  • 3 citroner
  • 1 1/2 dl socker
  • 50 g smör
  • 2 msk maizena
  • 2 ägg
  • 2 äggulor
Blanda rivet skal från tre citroner med saften från två och koka upp med socker och smör. Sila sedan vätskan. Blanda därefter maizena med saften från den sista citronen och rör ned detta i den varma vätskan. Vispa därefter samman äggen och rör ned dem i vätskan, ställ tillbaka på värmen och sjud under konstant vispning tills krämen tjocknar, låt svalna innan användning.

Rårörd vanlijkräm;
  • 1 krm vaniljpulver
  • 1 äggula
  • 1 msk socker
  • 1 dl vispad vispgrädde
Vispa gulor, socker och vanilljpulver ljust och krämigt och vänd sedan ihop med grädden.

Mosade färska eller frysta jordgubbar (osötade).

Jag hade två lager lemon curd och ett lager vardera av vaniljkrämen och de mosade jordgubbarna. Sen täcktes tårtan med vispgrädde och garnerades med färska jordgubbar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar