måndag 16 juli 2012

Sockerpasta - Sugarpaste

Jag började fundera på den här sockerpastan som används för att dekorera tårtor och cupcakes, borde man inte kunna göra egen?! Jag hittade hur många recept som helst och gjorde det som var enklast med tanke på de ingredienser jag hade hemma. Till stor del kommer det från Sockerrus, jag gjorde dock en halv sats eftersom planen är att det ska användas till dekoration av cupcakes och inte till att täcka en hel tårta.
  • 1/2 msk gelatinpulver
  • 2 msk kallt vatten
  • 1/2 msk rapsolja
  • 3/4 dl vit sirap
  • 500 g siktat florsocker
  • 1/2 tsk vaniljpulver (går att utesluta)
Blanda ihop vatten och gelatinpulver och värm upp det i ett vattenbad tills gelatinet smälter. Sikta florsocker och vaniljpulver i en annan skål och tillsätt gelatinet, oljan och sirapen. Blanda ihop med hjälp av en slickepotttill att börja med och övergå så småningom till att arbeta ihop den med händerna. Tillsätt eventuellt lite mer florsocker om den känns för kladdig.men det är bättre att ha den för kladdig än för torr. Plasta sedan in den och förvara i mörkt i rumstemperatur i en lufttät burk, på detta sätt håller den en månad eller längre.

Nu ska sockerpastan ligga och vila ett par dagar innan jag använder den. För tillfället finns det en vag plan om att färga den rosa med pastafärg för att sedan göras till blomdekoration och eventuellt måla med en pulverfärg för att få lite nyans i blomman. Jag funderar även på att täcka några cupcakes med sockerpasta efter att jag stansat in mönster... Har alldeles för lite tid för alla idéer.

Som kan ses på bilden var vaniljpulver kanske inte en höjdare att använda om sockerpastan ska användas vit. För att få den riktigt kritvit kan du istället för vit sirap använda flytande glukos (finns på apoteket) och vaniljessens istället för vaniljpulver.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar