fredag 27 juli 2012

Mängder med macarons

Med mina nya pastafärger gick jag loss i köket på ytterligare en sats macarons. Till skillnad från sist blev det nu massor med färg. Jag följde samma recept som sist men delade i slutet upp den i fyra delar och färgade dem rosa, gula, lila och gröna. Tanken var att smaksätta smörkrämen med hallon, mango, svartvinbär och äpplelikör. Jag hade även kvar några omonterade macarons som fick citronsmak.

För detta gjorde jag en stor sats smörkräm som delades upp i fem delar och smaksattes. Receptet på smörkrämen är;
  • 250 g rumstempererat osaltat smör
  • 10 dl florsocker
Börja med att vispa smöret tills det är vitt och luftigt, minst 10 minuter. Tillsätt sedan florsockret lite i taget tills du får en bra konsistens. Sen delade jag upp krämen i fem delar, recepten som följer är därför till en smörkräm på drygt 50 g smör.

Hallonsmörkräm;
Tillsätt 2 msk hallon

Mangosmörkräm;
Tillsätt 2 msk mangopuré (jag mixade frusen mango) och lite citronsaft

Svartvinbärssmörkräm;
Tillsätt 1 msk koncentrerad svartvinbärssaft

Smörkräm med äpplelikör;
Tillsätt 1 msk Sourz apple

Citronsmörkräm;
Tillsätt saften från 1/2 citron

Jag färgade naturligtvis på smörkrämen extra efter att den smaksatts.

Citron, Hallon, Mango, Vanilj och vit chokladganache, Äpplelikör, Svarta vinbär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar