torsdag 12 juli 2012

Fläskytterfilé med grillad paprika och persiljeröra

Då herr Vardagsmat och vår dotter har rest iväg till grannlandet gör jag mitt bästa för att ta till vara på den högst ovanliga känslan av egentid. Det känns konstigt att sakna dem, men skönt med tystnaden. Innan vi fick barn hade jag ett ganska stort behov av egentid och såg fram emot att få sakna herr Vardagsmat, men sen baby Vardagsmat kom har jag haft svårt att slita mig.

Hur som helst bestämde jag mig för att ta tillfället i akt och laga god mat, dricka gott vin, träna och titta på film precis när jag vill. Tiden kommer gå hemskt mycket snabbare om jag njuter lite istället för att bara gå och vänta, och för att vara helt ärlig är det ganska lätt att uppskatta egentid.

Den första middagen blev därför ett recept jag endast testat en gång innan och är inspirerat av Ferran Adriá. Jag är en katastrof på dieter men gissar att detta skulle klassas som LCHF?!
  • 700 g fläskytterfile
  • 4 ramiropaprikor
  • 1 kinesisk vitlök
  • 4 stjälkar bladpersilja
  • Olivolja
  • Salt och peppar
Börja med att ringla olivolja över de sköljda paprikorna och grilla dem i 200 grader i 45 minuter. Klyfta under tiden upp den skalade vitlöken och gör ett snabbt uppkok. Så fort det börjar koka läggs vitlöken i isvatten och sedan upprepas proceduren en gång till (och ja han är en matnörd). Mixa sedan vitlöken med persiljan och tillsätt olivolja för att få önskad konsistens. Min persiljeröra blev lite väl stark denna gång så tillsätt eventuellt mer persilja.

När paprikan svalnat något skalas de och skärs i bitar, lägg i kastrull och häll eventuell vätska över dem för att sedan låta det sjuda på svag värme i fem minuter.

Skär fläskytterfilén i tunna skivor och stek snabbt i het panna med olivolja. Lägg sedan i aluminiumfolie att vila en stund, krydda med salt och peppar. Smakerna gifter sig med varandra på ett underbart sätt och denna relativt enkla rätt är helt klart en ny favorit. Ett hett tips är dock att göra extra mycket grillad paprika då denna är extremt svår att sluta äta av. 

Ni får nöja er med ett iPhone-foto idag då herr Vardagsmat tog med sig kameran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar