måndag 23 juli 2012

Citronkyckling i lergryta

Jag tycker visserligen om att göra mig till lite i köket men när jag gör det enkelt för mig är lergrytan ett bra alternativ. Att köpa en hel kyckling är ju faktiskt rätt billigt också.
  • 1 hel kyckling (drygt 1,2 kg)
  • Salt och peppar
  • 1 citron
  • 3 msk soja
  • Paprikapulver
  • 1 dl grädde (till såsen)
Lägg grytan i blöt i drygt 15 minuter. Salta och peppra kycklingen runt om och lägg i grytan. Dela citronen och pressa över kycklingen, stick sedan in den i kycklingen. Pensla med sojan och krydda med paprikapulver. Ställ sedan in grytan i kall ugn, slå på den på 200 grader och låt tillagas i 1 1/2 timma. Köttsaften ska vara klar om du vill kan du kolla innertemperaturen där lårbenet sitter fast, den ska vara 80 grader.

Vätskan som samlats reducerade jag ned och redde av med vetemjöl och tillsatte grädde, sedan serverade jag med ris. Den här rätten passade väldigt bra till dottern också då kycklingen blir så saftig, om du har barn under året kan du salta i efterhand och pensla med lite rapsolja istället för soja.

Jag får be om ursäkt för bildkvalitén den senaste tiden men herr Vardagsmat har kameran för tillfället så detta är vad jag kan erbjuda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar