onsdag 9 maj 2012

Whoopie pie premiär

Förutom mat älskar mamman i familjen att baka jag skulle därför testa baka de numer väldigt populära whoopie pies. Jag använder mig ofta av Leila Lindholms recept när jag bakar och i de allra flesta fall är det lyckat. Den här gången var det inte det. Receptet jag följde gav en hårdare smet än de flesta andra recept, den skulle rullas till bollar istället för att spritsas... Resultatet blev en rätt torr kaka. Som fyllning tänkte jag vara lite vågad och gick in på Sockerrus och testade hennes Dumlefluff, det var visserligen fantastiskt gott men åkte åt alla möjliga håll när man bet i kakan. Trots det har jag ju utan problem lyckats äta upp alla så jag kanske inte ska klaga så mycket.

Chokladwhoopies;
  • 100 g mjukt smör
  • 1,5 dl strösocker
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 1 knivsudd salt
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 ägg
  • 1 dl cremé fraiche
  • 3 msk espresso
  • 0,5 dl kakao
  • 75 g smält choklad
Sätt ugnen på 175 grader om varmluft (drygt 15 grader varmare om inte). Vispa smör och strösocker krämigt, tillsätt de torra ingredienserna och rör om. Blanda i ägg, cremé fraiche, espresso och smält choklad. Fukta händerna och rulla till små bollar. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter, låt svalna helt innan fluffet breds på.

Dumlefluff;
  • 180 g Dumle
  • 3 dl grädde
Värm grädden utan att låta den koka. Lägg i den hackade Dumle-kolan och rör om tills det har smält. Häll upp i en skål och låt stå i kylen, helst över natten. När blandningen är genomkall an den vispas upp till ett fluff.

Kakorna monteras sedan genom att fluffet bred på en kaka och sedan läggs ytterligare en kaka på, som ett lock. Därefter rullade jag mina kakor i jordgubbsströssel, inte för att det passade överdrivet bra utan för att det var vad jag hade hemma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar