fredag 25 maj 2012

Oxrullader

En av mina absoluta favoriträtter är oxrullader, traditionella, helt ordinära oxrullader med mängder av gräddsås, potatis, gelé och gärna blancherade sockerärtor. Tyvärr är lövbiff inte det billigaste köttet man kan köpa så jag brukar passa på när det är på erbjudande. Någon gång planerar jag att köpa en bit innanlår och själv dela den, men det har inte blivit av ännu. Det finns förmodligen hur många recept som helst, men så här gör jag.
  • 10 skivor lövbiff (ca 700 gram)
  • 1 morot
  • 1 gul lök
  • Dijonsenap
  • 1 paket bacon
  • 20 cornichons
  • 1 liter oxbuljon (helst egen)
  • 2 msk tomatpuré
  • 3 dl grädde
  • Valfri gelé
  • Salt och peppar
Klyfta löken, dela moroten och halvera baconet. Ofta tycker jag att lövbiffsskivorna är för breda och delar dem därför på mitten och lämnar dem istället öppna på kanterna. Efter att jag delat lövbiffen på längden saltar och peppras den, därefter lägger jag på en halv skiva bacon som jag brer med senap. Sedan lägger jag på en bit morot, en klyfta lök och en cornichon.


Därefter rullas de ihop och fästs med en tandpetare eller binds ihop med stekgarn. När alla är färdiga är de redo att stekas snabbt. Jag använder min Le Creuset gryta, då kan de stekas och sedan hälls buljongen över och inga smaker går förlorade. Låt dem koka i 1 - 1 1/2 timma, när de är mjuka i köttet och lossnar lätt från tandpetarna är de färdiga.


När rulladerna är färdiga lyfts de upp ur grytan, låt buljongen koka ihop till en dryg tredjedel. Häll sedan i grädden och koka upp igen, smaka av med gelé, salt och peppar. Om man gillar en tjockare sås kan man reda av med lite maizena.Det är nu färdigt att avnjutas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar