lördag 26 maj 2012

Minimalistiskt dessertbord

Det borde nog inte kallas för ett dessertbord men nu gör jag det i alla fall. Mest för att jag önskar att jag hade haft ett, att det funnits tid och plats för ett riktigt digert dessertbord. Men för att vara helt ärlig hade det inte varit så praktiskt heller, vi bor drygt 130 mil från vår släkt och det är väl för det mesta släkten som kommer på ett 1-års kalas. Det kom alltså inga släktingar på födelsedagskalaset men det kom några fina nära vänner och delade dagen med vår dotter. Hon skämdes bort med alldeles för många fina presenter och det blev en trevlig dag med mycket skratt och fika.

Tårtan var i fem lager och fylld med lemon curd, mosade jordgubbar och råkräm. Spacklad med grädde och toppad med färska jordgubbar. Choklad whoopie pies som var fyllda med nutellafrosting och marshmallowfrosting. Och sist men inte minst, devil's food minicupcakes där jag inte helt lyckat har tränat spritsteknik. Damen som stod i centrum fick festa loss på vispad grädde och färska jordgubbar, hon verkade på inga som helst sätt tycka att hon gick miste om något.

Jag ska ta mig tid och skriva ned recepten en annan dag och ge cred till de som förtjänar det. Men nu ska jag njuta av att dottern sover och en till bit tårta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar