torsdag 24 maj 2012

Grädde som grädde?

Vissa saker köper jag bara hem för att jag alltid har gjort det, utan reflektion eller att kolla innehållsförteckningen. Grädde är en sån sak, tills jag en dag trodde att jag kom hem med matlagningsgrädde men inser att det faktiskt inte står skrivet grädde någonstans på paketet. Det står MAT och förpackningen fanns att hitta på gräddhyllan. Det var ett budgetalternativ trodde jag men märker snart att antalet tillsatser är häpnadsväckande, för att lägga fram det fint har jag just inhandlat vatten med förtjockningsmedel och gräddarom. Ska man vara ärlig finns där även socker, skummjölkpulver och ett antal E-nummer, men ingen grädde. Jag kände mig minsta sagt som en korkad och ignorant konsument.

Och värre ska det bli, nästa gång väljer jag Milda Mat, trots mitt tidigare misstag kollar jag återigen inte innehållsförteckningen. Jag trodde på något sätt att ett högre pris och ett välkänt märke skulle göra det bättre, men innehållsförteckningen skiljer sig inte nämnvärt från den föregående produkten. Förutom då kanske att de inte har några oförståeliga E-nummer, nej istället har de saker som polysorbat 60 och xantangummi.

Vi bestämde oss då för istället köpa hem vanlig vispgrädde och spä ut den med vatten om det behövdes. Ett bra alternativ för oss, tills min sambo kommer hem med 36% vispgrädde, den innehöll förutom vispgrädde stabiliseringsmedel. Jag tror och hoppas återigen att vi har lärt oss kolla på förpackningen vad det verkligen är vi köper men om det verkligen blir så får tiden utvisa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar