lördag 20 oktober 2012

Citron- och basilikakyckling i ugn

Det är någonting med att göra en hel kyckling som ger mig tillfredsställelse. Kanske just att den är hel och jag vet att den inte har dött förgäves. Visserligen går det en hel del kycklingrester till hundmat men det känns ändå lite fel att köpa hem en massa filéer när en hel kyckling på inget sätt är för dyr eller stor för att en vanlig familj ska kunna festa på den. Jag köper trots allt bara filé, eller bara lår ibland men det känns lite bättre när jag kommer hem med en hel kyckling.

För att göra kycklingen extra saftig lät jag den ligga i en lag över natten. Lagen gjordes på följande sätt;
  • 1 liter vatten
  • 4 msk salt
  • 2 msk socker
Häll salt, socker och ett par dl vatten i en 5 liters plastpåse och massera så att salt och socker löses upp. Häll sedan i resten av vattnet och lägg i kycklingen. Lägg allt i en skål (ifall påsen skulle börja läcka) och förslut påsen tight så lagen täcker hela kycklingen. Låt stå i kylen i drygt ett dygn.

Skölj sedan av kycklingen i kallt vatten och lägg den i en ugnsfast form. Blanda ihop ett kryddsmör, till denna hade jag;
  • 100 g smör
  • 1 tsk anchopulver
  • 2 tsk svartpeppar
  • 2 tsk torkad basilika
Sätt ugnen på 200 grader. Lossa försiktigt skinnet från kycklingbröstet och fyll med kryddsmör och smörj in kycklingen med resten av smöret. Lägg in en delad citron i skrovet för en ännu saftigare kyckling. Sätt sedan in kycklingen i ugnen i drygt 1 timme. Kolla innertemperaturen med köttermometer mellan lår och kropp, det bör vara 80 grader. Låt sedan kycklingen stå i 15 minuter under folie för att vila. Servera med ris och en eventuellt en kall yoghurtsås med turkisk yoghurt, dijonsenap och lite honung.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar