fredag 19 oktober 2012

Allt i ett ostbricka

Jag läste nyligen i Joy the Bakers blogg om ett knyte med brieost och körsbärssylt som jag testade på mitt eget sätt och det smakade riktigt bra. Jag köpte färdig smördeg men nästa gång ska jag leta reda på en av bättre kvalitet (läs med smör), eller göra egen. Det blev lite hastigt påkommet och butiken runt hörnet hade slut på fryst smördeg. Här kommer receptet;
  • Smördeg
  • Brieost
  • Fikonmarmelad (eller annan kvalitetsmarmelad)
  • Vispat ägg
Sätt ugnen på 200 garder. Dela smördegen i ca 5*5 cm stora delar, lägg en bit ost och en klick marmelad, lägg på bit smördeg och vik upp kanterna, alternativt tryck ihop med gaffel. Pensla med ett vispat ägg och ställ in i mitten av ugnen i drygt 20 minuter. Denna variant blev rätt söt och skulle lätt passa som dessert även om vi åt den ihop med en tapasbricka. Jag skulle kunna tänka mig att byta ut brieosten mot en chèvre för att få en matigare känsla. Eller varför inte en temafest med bara smördegsknyten med olika fyllning. Hahaha


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar